"חרדות זה לא לכל החיים!" הכירו את ילנה מקושקין המטפלת בחרדות שמצליחה לעזור לכל מי שכבר הרימה ידיים.

כל אחד חווה התקף חרדה לפחות פעם אחת בחייו. אצל חלק, זה יהיה רק לרגע ויחלוף, בעוד שאחרים יתמודדו עם זה במשך שנים, בתכיפות שונה וזה עשוי אף לפגוע משמעותית באיכות החיים שלהם. מטפלים רבים בתחום מלמדים איך "ללמוד לחיות עם החרדה" ולהתנהל לצידה. ילנה מקושקין, מטפלת מוסמכת בכלי ה-NLP, דמיון מודרך, תרפיית תנועות עיניים EMID ותרפיית קו הזמן, מאמינה שצריך לרפא את החרדה, וחושפת שבאמצעות שיטה מדויקת ומותאמת אישית היא עוזרת לנשים המתמודדות עם התקפי חרדה, חרדות ופוסט טראומה לחיות חיים רגועים, שמחים ונטולי חרדות בתהליך קצר וממוקד . האם זה באמת אפשרי? יצאנו לבדוק.

נטע-לי, 10.11.21 /// בריאות

שירה (שם בדוי) סבלה כל חייה מהתקפי חרדה. זה קרה לה בעיקר במרחבים פתוחים, אך בשנים האחרונות החלה לסבול מזה גם בתוך הבית שלה, עד ששום מקום לא היה בטוח עבורה. היא הייתה בטיפול פסיכולוגי כמה שנים  וכמעט הרימה ידיים. "כבר בשיחת טלפון היא הודיעה לי שהיא לא מאמינה שמשהו יכול לעזור לה", מספרת ילנה. "אמרתי לה שתגיע לפחות פעם אחת ותיתן לזה צ'אנס כי זה בסדר לבוא סקפטים, במיוחד לאחר שניסית הרבה דברים ושום דבר לא עזר. כבר במפגש הראשון היא הבינה שיש כאן משהו אחר, משהו שהיא לא ניסתה. 

ילנה מקושקין - מומחית לטיפול בחרדות אצל נשים

"אצל שירה, התהליך היה מורכב אך ברגע שגילינו מה המסלול המדויק ומה הצורה המחשבתית שמכניסה אותה להתקף חרדה – הדרך להחלמה הייתה קצרה. ברגע שלמדנו את זה, שירה הצליחה להשתלט על ההתקפים ולמנוע אותם.
השינוי היה עצום! משבוע לשבוע היא התחילה לקבל את עצמה, הפסיקה להילחם, הסתכלה על דברים אחרת והכי חשוב – היא סיימה את התהליך עם שגרה חדשה שתרמה לה לביטחון, לשקט ולרוגע והפסיקה לחוות התקפי חרדה כלל".

 

שירה היא רק מקרה אחד. במציאות היומיומית שלנו, מיליוני אנשים סובלים מהתקפי חרדה מסוגים שונים, בעלי וותק שונה ורמת השפעה שונה. אצל חלק מהאנשים ההתקף יגיע ויחלוף כלא היה, בעוד שאצל אחרים הוא יישאר, ישפיע על חייהם ובמקרים קיצוניים יפגע קשות באורח החיים שלהם.

"גם אני סבלתי מהתקפי חרדה במשך 7 שנים", מספרת ילנה. "על פניו, הייתי על גג העולם! עשיתי תואר שני, קודמתי לתפקיד בכיר- סמנכ"לית שיווק ומכירות, אבל מתחת לפני השטח סבלתי מהתקפי חרדה , וחשבתי שאני מקרה אבוד  וכנראה שעליי לחיות עם זה".

איך ידעת שזה התקפי חרדה?

"בפעמים הראשונות לא ידעתי. ניסיתי להבין למה אני מרגישה כל כך רע ולא מצאתי את הסיבה, ואז הם התחילו לחזור ולהופיע שוב ושוב. האמת היא שהרבה אנשים שנתקלים פעם ראשונה בהתקף חרדה, מגיעים למיון כי הם חושבים שהם עוברים התקף לב או שמשהו לא בסדר, אבל גם חשוב לדעת שהתקף חרדה זה משהו שחוזר על עצמו בדרך כלל. זה יכול לחזור עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שנה או אפילו עוד שבוע וקשה לפספס את זה כי זה מלווה בתחושות גופניות מאד לא נעימות. זה מציף אותך. הרגשה של חנק, של רצון לברוח, קצב הלב והדופק עולים, הנשימות נעשות מואצות ואת מרגישה על סף עילפון".

ממה בעצם נובעים התקפי חרדה?

"מאלף ואחד דברים. למעשה, זה מאד קל לפתח חרדה כי חרדה זו תגובה טבעית של הגוף. כולנו יודעים להיות במצב חרדה.

הסיבות להתקפי חרדה יכולות להיות קדומות וקשורות לילדות שלנו, ליחסים עם ההורים, אם היה שינוי קיצוני בילדות כדוגמת רילוקיישן או מעברי דירה, אם היה איזה אירוע טראומטי בילדות וזה אפילו יכול להיות בסך הכל מורה שהביכה אותך בכיתה כשלא ידעת תשובה לשאלה. מצבים כאלה של חוסר אונים מתפרשים על ידי מערכת העצבים שלנו כאירוע טראומה כי אין לנו יכולת להלחם ואין לנו יכולת לברוח מהסיטואציה. זה יכול לשבת "רדום" במשך שנים ולצבור עוד ועוד אירועים ומצבים טראומטיים, עד שיום אחד הגוף לא יוכל להתמודד וזה ייצא החוצה או כהתקפי חרדה, או כדיכאון או כחלילה כל מיני מחלות.

גם צריך להבין שהסיבה לחרדות והתקפי חרדה תמיד משולבת בהרבה מאד דברים – החל מזכרונות כואבים, האסטרטגיה שלי להתנהלות רגשית בעולם, אם יש לי קונפליקטים פנימיים, אם אני חווה מצב בעייתי לאורך זמן ומתעלמת ממנו למשל מערכת יחסים לא טובה, עבודה מתסכלת ועוד. כל אלה יכולים להיות מתכון להתקפי חרדה בהמשך."

צריך בכלל לטפל בזה? זה לא יכול לעבור לבד?

"התקפי חרדה שחוזרים על עצמם לא עוברים ועם הזמן גם נראה החמרה במצב, המחשבות יתמקדו בהתקף הבא, התחושות יהיו לא נעימות, מצב של דריכות ואי שקט, והחיים פשוט יצטמצמו. ולכן אם התקפי החרדה חוזרים על עצמם, נעשים תכופים יותר ומונעים ממך לעשות דברים – כנראה שכדאי לטפל בדיוק כמו שתטפלי בגרון כואב או בברז דולף".

אוקי, צודקת. במקרים כאלה, כנראה שישלחו אותי לפסיכולוג, נכון?

"היום יש כל כך הרבה טיפולים בתחום ואין משהו אחד שמתאים לכולם. דברים שונים יכולים לעבוד עבור אנשים שונים ואם משהו אחד לא עבד עבורך, זה לא אומר בהכרח ששיטה אחרת גם לא תעבוד ושנגזר עלייך לחיות עם התקפי חרדה. הטיפול המסורתי הוא באמת פסיכולוג וכדורים. יש אנשים שזה מתאים להם ויש אנשים שלא- וזה בסדר! גם לי נתנו כדורים, וכשהפסקתי החרדות חזרו. הטיפול התרופתי מטפל רק בתסמינים, אבל הוא לא יפתור לי את הבעיה. אין פתרון ליום שאחרי הטיפול, אין נגיעה בשורש הבעיה".

אז איך מגיעים לשורש?

"יש היום שיטות מתקדמות לעבודה עם תת המודע. כל התשובות נמצאות שם ולרוב האדם לא מודע לסיבות האלה. ולכן דרוש איש מקצוע מיומן שידע לשאול את השאלות הנכונות, ובאמת להגיע לסיבה האמיתית.

כשסובלים מהתקפי חרדה, לרוב זה בגלל שהדחקנו משהו כל כך עמוק ולאורך כל כך הרבה זמן שהגוף כבר לא מסוגל להכיל והוא מציף את זה בצורה שונה, בצורה של התקף חרדה. כשאני מטפלת בלקוחה שסובלת מחרדה, אני עובדת עם התת מודע.  ובזכות זה מתאפשר לנו לגעת ברבדים העמוקים ולהגיע לשורש הבעיה ועל זה אנחנו עושות את העבודה.

הייתה לי מטופלת שסבלה ממחשבות מפחידות. הכל כמעט הפחיד אותה עד לרמה שהיא בקושי יצאה מהבית וכתוצאה מכך סבלה מביטחון עצמי ירוד וקושי חברתי. היא טופלה במשך שנים אצל פסיכולוג וניסתה טיפול תרופתי אך כלום לא עזר. היא הגיעה אליי ומראש הצהירה שהיא לא רוצה לדבר על מה שעבר עליה, לא רוצה שוב ושוב לטחון את המחשבות הרעות והמפחידות שעוברות לה בראש.

היופי בשיטה שלי שלא חובה. העבודה נעשית עם התת מודע שלה ואין צורך לשבת ולדבר על התוכן, לא נכנס למקומות כואבים אם האדם לא רוצה בכך.

היא מראש הגיעה סקפטית לתהליך כי הייתה בטוחה שאין מצב שבתהליך קצר תוכל להעלים את המחשבות המפחידות ולעשות שינוי משמעותי. התחלנו תהליך אינטנסיבי שעבד בעיקר כי עבדנו על כמה רבדים: הרגעת הזכרונות הכואבים, עבודה עם תחושות לא נעימות ומחשבות ועבודה על ביטחון עצמי ואהבה עצמית.  וגם לא היינו צריכות לגרום לה להציף פעם נוספת דברים שלא נעימים ולא נוחים לה. העבודה שלנו ביחד הובילה לשינויים מדהימים אצלה, והיא הפסיקה להילחם במחשבות שלה וככה הן הפסיקו להבהיל אותה ולעבוד עליה רגשית. הבטחון העצמי שלה התעצם, הערך העצמי והיא סוף סוף הרגישה שהיא בסדר. לא שונה, לא חריגה, לא מוזרה… את יודעת כמה נשים מסתובבות עם התחושה הזאת שהן לא בסדר? והדבר הדרמטי שקרה בעקבות התהליך שהיא הצליחה להרגיש  טוב  במצבים חברתיים ואפילו ליזום אותם בעצמה. היא סיימה את התהליך י כשהיא בכלל לא חושבת את המחשבות הרעות האלה והיא יצאה לחיים חדשים לגמרי, מחוברת לעצמה, רגועה ושמחה!".

מעניין… איך התהליך עצמו עובד?

"קודם כל אנחנו מתחילות בשיחה טלפונית כדי להבין שאני אכן הבן אדם הנכון לעזור בבעיה. לאחר מכן קובעים פגישת אבחון באורך שעה וחצי בה מתחילים לעבוד, מגלים מהי סיבת השורש לחרדה ובהתאם לכך אפשר להבין מה התהליך הנכון לטיפול בבעיה, מה הכלים המתאימים ולתת הערכה מסויימת לגבי אורך התהליך, וכמובן גם לראות אם אנחנו מתאימות אחת לשנייה והאם המטופלת מוכנה להיות מחויבת לתהליך וללכת בדרך הזו. 

ברגע שמתחילים, נכנסים לתהליך די אינטנסיבי עם פגישות אחת לשבוע ועבודה עצמית בין לבין. צריך לשים את התהליך בראש  סדר העדיפויות ולתת לזה מקום בחיים. לאט לאט, מתחילים לשים לב שדברים קורים אחרת בחיים ובוחנים בכל רגע נתון מה ההתקדמות שלנו, איפה חווינו שיפור, איפה התחושות והתפקוד השתנו ובין שבוע לשבוע מודדים את ההתקדמות. כבר בשבוע הראשון חווים הקלה.

למה דווקא השיטה שלך עוזרת במקום שאחרות נכשלו?

אני חושבת גם בגלל שבעצמי סבלתי מהתקפי חרדה והצלחתי לצאת מהם ולייצר שינוי בחיים שלי, וזה מאפשר לי להבין את הלקוחות שלי וגם לתת להן תקווה. וגם בגלל שאני משלבת את מגוון הכלים הרחב שיש לי בארסנל ומתאימה את השיטה ללקוחה ולא את הלקוחה לשיטה. אני מחפשת את השילוב שיעזור להגיע לתוצאה הטובה ביותר בזמן הקצר ביותר.
התהליך שלי הוא אינטנסיבי, ממוקד, ברור, שקוף וגם תחום בזמן. כאשר בכל שבוע אנחנו בודקות ומודדות את השינויים והשיפור.

וואוו.. אוקי, ואחרי התהליך נפטרים מהחרדות?

כל הלקוחות שסיימו את התהליך ויישמו את הכלים חוו שינוי משמעותי בחייהן – ורובן נפטרו מהחרדות. כיוון שיש מצבים שונים אז יש מקרים  שאנחנו ממשיכות את התהליך עוד קצת עד שאנחנו מגיעות למצב שזה כבר לא פוגע להן בשגרת החיים והן מרגישות מספיק בטוחות. בעקבות התהליך, המודעות משתנה, אצל כולן, וזה עוזר להתמודד עם מצבים ואירועים בחיים בצורה הרבה יותר טובה .

והחרדות לא יחזרו?

אין הבטחה כזאת. אי אפשר לדעת מה יקרה לך בעתיד, בדיוק כמו שאם יסירו לך נגע בעור, אף אחד לא יכול להבטיח לך שהוא  לא יצמח שוב או יצמח ליד או במקום אחר בגוף. אבל אצלי לדוגמא, כבר 4 שנים שאני לא סובלת מהתקפי חרדה  בכלל ואני לא רואה מצב שזה יחזור, וגם אם יהיה לי התקף, אני אדע מה לעשות, זה לא מפחיד אותי. 

יש לי מטופלת שממש עכשיו סיימנו יחד את התהליך. היא הגיעה אליי בעקבות התקפי חרדה בטיולים ונסיעות. זה משהו שהתחיל לפני מספר שנים וממש לא קרה לה לפני. פתאום באמצע החיים, היא התחילה לחוות התקפי חרדה בטיסות ונסיעות וזה לאט לאט התחיל לחלחל לחיי היום יום שלה והמחשבות והתחושות הקשות צצו לפני כל יציאה מהבית. 
תביני, זאת בחורה צעירה שאהבה לטייל ולבלות, וברגע שזה ככה מחלחל לשגרה היום יומית שלה – החיים שלה מצטמצמים, היא מפסיקה להנות מפעילויות, עסוקה כל הזמן בלהרגיע את המחשבות וזה ממש לא כיף לחיות ככה.

היא ניסתה לפתור את הבעיה בעצמה, אבל כמו רבים אחרים, לא באמת הצליחה. 

כשהתחלנו את התהליך, הייתה צפויה לה טיסה ארוכה ממש באמצע התהליך שלנו והיא רצתה לעשות הכל כדי להגיע אליה מוכנה. 

והיא הגיעה?

כן! היא התקשרה אליי לאחר הטיסה וסיפרה שהטיסה עברה מעולה, בלי חרדות בכלל ושזו הייתה חווייה מתקנת עבורה. כשהיא חזרה לארץ, המשכנו את התהליך והיא סיימה כשהיא מרגישה שהיא 10 מ-10, בלי חרדות בכלל ולגמרי בסדר עם התחושות והמחשבות שלה, ההסתכלות שלה על החיים הייתה חיובית יותר והיא הרגישה יותר טוב עם עצמה ועם הסביבה. בינתיים אפילו היו לה עוד כמה טיסות והכל עבר חלק, בלי חרדות ובלי פחדים והיא חזרה לתכנן טיולים בכיף גדול.

מדהים! לסיום, מה הדבר הכי חשוב לעשות כשסובלים מחרדות?

"ללכת לאיש מקצוע ולטפל. ברגע שהתופעה ממשיכה יותר מ-3 חודשים, חשוב לטפל בה. למה צריך לחיות עם חרדה, באיכות חיים ירודה כשאפשר להיפטר ממנה?! החיים קצרים, למה לסבול?חשוב גם לא ליפול בפח ולבחור את האיש מקצוע הנכון.
מטפל שמתמחה בתחום ידע לגעת בשורש הבעיה ולטפל בה. זו גם אחת הסיבות שהרבה מטופלות מגיעות אליי רגע לפני שהן מרימות ידיים. חלקן הלכו למטפלים כאלה ואחרים שניסו עליהן כלי NLP לא מתאימים וזה רק גרם להן להתייאש עוד יותר. חשוב לבדוק למי הולכים, ממש כמו בכל מקצוע אחר. לבדוק אילו הסמכות יש למטפל, כמה ניסיון יש לו ואז לבדוק את החיבור שלך איתו. זה חשוב מאוד.

כשאני הגעתי לתחום הNLP והבנתי כמה זה השפיע עליי ועזר לי לרפא את התקפי החרדה שלי, החלטתי להעמיק בנושא, ללמוד, להתפתח ולהבין לעומק את העולם הזה של חרדות, המוח ותת המודע שלנו ואיך אפשר לטפל בו. זה לעולם לא נגמר, אני ממשיכה כל הזמן ללמוד ולקבל כלים חדשים כדי שתהיה לי את היכולת להעניק את הטיפול הטוב ביותר לכל אישה שמגיעה אליי ומחפשת ריפוי. התאהבתי בתחום ואני יודעת שזו השליחות שלי – לעזור לנשים אחרות להיפטר מהתקפי החרדה ולחיות חיים רגועים ושמחים כפי שמגיע להן".

"המטפלת בחרדות שמצליחה איפה שאחרים נכשלו"